„Adva
van egy háromszög. Egyenlőszárú-e?” – kérdi szigorúan a tanár. „Annak látszik.”
– válaszol a diák.
Meglehetősen abszurd párbeszéd. Aki egy kicsit is ismeri a matematikát,
tudja, hogy abban a „látszat” semmit nem bizonyít. Két eljárás van megengedve:
a megfelelő bizonyítás és a megfelelő mérés, vagy általánosabban: a megfelelő
észlelés.
Mi „megfelelő bizonyítás”, távolról sem egyszerű kérdés, de azt most
zárójelbe tesszük (bízva, hogy hamarosan visszatérhetünk erre is).
De mi a megfelelő észlelés és mérés? Ezen a téren – eddig – nem volt igazi rend
és törvény, de most belekezdünk ennek pótlásába.
Két nagy elméleti tudományterület van, ahol a megfigyelés komoly szerepet
kap: a geometria és a fizika. Különösen látványossá vált a megfigyelő szerepe a
modern fizika forradalmával. Mintha a folyamatok elveszítették volna abszolút
vagy objektív jellegüket, és döntő elemmé vált az, hogy azokat ki hogyan
észleli. (Igaz, már Galilei is foglalkozott a relatív mozgás észlelésének
paradoxonjaival.) Kózismert már, hogy a kvantumfizika természeti törvénynek
fogadta el, a világ alapjai aszerint viselkednek, hogy azokat valaki
megfigyeli-e.
Nem beszélve az emberi megfigyelés igazi csődjéről: az évezredekig nem volt
képes helyesen értelmezni az éjjel-nappal figyelt kozmosz felépítését.
Visszatérve a geometria fontos és szelíd világába, válasszuk ketté a
kutatási területünket: egyszerű, „puszta szemmel” végzett megfigyelésekre, és („már
a régi görögök által is ismert”) szerkesztésre vonalzóval és körzővel (és
krétával).
A két terület közös nevezőjévé érdemes egy mitikus figurát, egy bizonyos
(kitalált) Theorisztoszt tenni, akinek feladata észlelni és szerkeszteni.
A nagy kérdés: milyen (emberi és emberfeletti, netán „mesterséges”) képességekkel
ruházzuk fel őt, mi legyen megengedve és mi tiltva neki?
Ez pedig már nem más, mint a megfigyelés és az észlelés tudománya, a
teoriológia.
A geometriai szerkesztés szabályai kellően ismertek, de talán nem kellően
rendszerezettek egy igazi axiomatikus elmélettől elvárható módon. Pl. ki kell mondani,
hogy Theorisztosz akárhányszor képes behelyezni a körzőt egy adott pontra, hogy
mindig képes eldönteni, hogy egy pont rajta van-e egy egyenesen vagy vonalon
stb. De szép számmal adódnak nehezebb kérdések, pl. ráhelyezhető-e a körző egy egyenesre
vagy vonalra, ha azon nincs megjelölt pont. Érdekes („többesélyes”) kérdés,
hogy a körző ráhelyezésre olyan pontra, amely előtte nem volt „megadva”,
megjelöli-e a pontot.
Izgalmas kérdés „törölhető-e egy pont, egyenes, vonal stb., ahogy a tanár
is törli azokat a szivaccsal a feketedeszkáról?
Egy még nehezebbnek látszó kérdés: meghúzható-e érintő egyenes két körhöz.
Különösen fontos lenne sorra venni azokat az észleléseket, amelyeket „megengedünk”
Theorisztosznak, mint pl. azt, hogy rajzoljon egy vonalat és jelöljön két
pontot az egyenes két oldalán. Itt hamar kiderülnek a különböző észlelési kategóriák
és kompetenciák.
Ez a teoriológiai kísérlet az emberi elme ártatlan szellemi kalandja. Ma még
nehéz eldönteni, hogy keveset vagy sokat ígér, de különösen most, a mesterséges
intelligencia, a gépi tanulás fejlődésének viharos időszakában okozhat
meglepetéseket.
*
* *
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése